Opóźniony lub odwołany lot samolotem – kiedy przysługuje nam odszkodowanie?

Samolot, podobnie jak każdy inny rodzaj środka transportu ma to do siebie, że nie jest zwyczajnie idealny. Opóźnienia, czy nawet całkowite odwołanie zaplanowanego lotu to rzecz, która zdarza się stosunkowo często – przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, od problemów mechanicznych czy awarii, zamknięcia lotniska po zwykły, ludzki błąd. Zaplanowane, wymarzone wakacje czy niezwykle istotna podróż służbowa stają w jednej chwili pod znakiem zapytania – a sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, jeżeli śpieszymy się na dodatkowy lot, którym trafić mamy do miejsca docelowego. Naturalne jest, że oczekujemy swego rodzaju rekompensaty – tylko czego, oraz w jakich sytuacjach, możemy się domagać?

Opóźniony samolot – co nam przysługuje?

Przede wszystkim – jeżeli opóźnienie lotu wynosi ponad 5 godzin, mamy prawo domagać się zwrotu kosztów biletu od przewoźnika, który – dodatkowo – zobligowany jest także do umożliwienia nam jak najszybszego powrotu. W niektórych przypadkach oczekiwać możemy także zapewnienia noclegu w hotelu oraz transportu do niego. Warto również pamiętać, że za opóźniony lot przysługuje nam odszkodowanie pieniężne – jednak tylko i wyłącznie wtedy, gdy czas opóźnienia wyniósł przynajmniej 3 godziny. Niestety, w niektórych sytuacjach, określanych przez przewoźników jako nadzwyczajne okoliczności, odszkodowanie nam zwyczajnie nie przysługuje – można do tego zaliczyć, między innymi, trudne warunki pogodowe.

Odwołany lot.

Sytuacja w przypadku odwołanego lotu wygląda niemal analogicznie – każdy pasażer ma prawo domagać się odszkodowania tylko i wyłącznie wtedy, jeżeli nie został poinformowany o odwołaniu lotu w terminie krótszym niż 14 dni względem planowanego odlotu. Odszkodowanie nie przysługiwać nam będzie także wtedy, gdy przewoźnik zdołał zapewnić pasażerowi warunki podróży, które zbliżone są do pierwotnie zaplanowanej.